onsdag 8 februari 2012

Rotsakssoppa

Jag älskar rotfrukter! Det är nyttigt, gott, billigt OCH klimatsmart!
Insåg nyss att den här soppan påminner mycket om det här receptet, alltså ingredienserna.

Såhär gick det till när jag gjorde den:

drygt ett kilo rotfrukter (jag hade potatis, morot, palsternacka, kålrot och rotselleri)
1/2 purjolök
lagerblad
lite olja
1 grönsaksbuljongstärning
lite hela svartpepparkorn

Först skivade jag purjolöken och ansade rotsakerna. Sedan fräste jag purjolöken i lite olja och tillsatte 3 lagerblad, peppar och buljong. Jag la ner de delade rotsakerna och slog på vatten så att det lite mer än täckte. Låt koka tills allt blivit mjukt. Kom ihåg att anpassa bitarnas storlekar, alltså dela de hårdare frukterna i mindre bitar. Smaka av med salt.


Servera med gott knäckebröd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar