tisdag 14 februari 2012

Lättgjorda, goda och fina cookies

Amerikanska cookies kan vara väldigt gott och brukar gå hem hos samtliga. Jag har testat lite olika recept och nu kommit fram till ett som jag tycker funkar bra. Egentligen ska man ha bikarbonat i men jag har sällan det hemma så jag kör på bakpulver. Det funkar lika bra tycker jag. Om man ska ha bikarbonat kan man ta hälften av mängden bakpulver.

Ingredienser:
(JÄTTEMÅNGA kakor)
175 g smör/margarin
2 ägg
1,5 dl strösocker
3 dl farinsocker
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
300 g choklad av valfri sort
(Några deciliter nötter, varför inte valnötter?)

Smält smöret och vispa det med strösockret och farinsockret. Vispa ner äggen. Rör ner de torra ingredienserna. Hacka chokladen grovt och häll i. Det kan kännas som för mycket choklad men jag tycker att det brukar bli lagom i slutendan, med tanke på att degen sväller. Forma klumpar efter önskad storlek och lägg ut på en plåt. Tänk på att inte lägga dem för nära varandra, de smälter gärna ut och växer en hel del. Grädda i mitten av ugnen, 175˚ i 15-20 minuter.
/Felicia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar