torsdag 26 januari 2012

Kalljäst rödbetsbröd

Det händer att jag kommer försent till skolan på morgonen. Det händer även när vi har sovmorgon. Det händer att det beror på att jag väntar på att mina bröd ska bli färdiggräddade. Men nu har jag kommit på det! Jag sätter degen kvällen före så slipper jag en jäsning.
Rödbetan ger detta saftiga bröd mer färg än smak, men lite karaktär.
Kalljäst rödbetsbröd
Två limpor
1 stor rödbeta
0,5 msk hel kummin
50 g färsk jäst
5 dl kallt vatten
1 msk salt
1 msk olja
2 msk mörk sirap
rågsikt
Till garnering: solroskärnor, flingsalt
Rosta kumminfrön på hög värme i en torr panna tills de skiftat färg. Skala och riv rödbetan grovt på ett rivjärn. Mortla kummin. Smula ner jäst i en bunke och rör ut med vatten. Tillsätt alla måttangivna ingredienser. Knåda ner tillräckligt med mjöl för att det ska släppa lite men fortfarande vara kladdigt. Ställ in bunken i kylskåpet eller ett vinterkallt skafferi över natten.
Nästa dag: Vält ut degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Platta ut dem för att sedan vika över dem till två limpor. Värm ugnen till 275 grader, ställ in plåten också. Låt bröden vila den tid det tar. Lägg över bröden på plåten och ställ in i den jättevarma ugnen. Sänk värmen till 200 efter ett par minuter och skvätt över lite vatten. Stå inne i 15-20 minuter eller tills de är nästan genomtorra. Låt svalna på galler.

/Lovisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar