torsdag 29 december 2011

Pajdeg

När jag var liten (mindre!) gillade jag inte pajer. Men pajdeg satte jag gärna i mig, både gräddad och nygjord. Pajdeg är klurigare än man tror. För att få den ska vara spröd och fin ska smöret inte smälta förrän i ugnen. Därför gäller det att handla snabbt och ta det kallt. Ibland går det, ibland inte och då går degen i bitar. Kuberna ska gärna in i kylen en stund igen. Jag experimenterar med att ställa mjölet i kylskåp innan bakning också, det kan vara värt att prova.

Snofsig pajdeg: (för pajform 23 cm i diameter)
3 dl vetemjöl
150 g kylskåpskallt smör
2 msk kallt vatten
(lite salt till matpajsdegar eller socker till söta pajer)
Kör mjöl, eventuellt salt och kuber av smör i en matberedare eller med mixerstav några sekunder. Slå på vattnet och kör några sekunder till. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylskåpet i en timme.
Kavla snabbt ut degen och lägg den i en form.

Snabbvarianten
Eller så orkar man inte med allt krångel, har bråttom och vill ha smör att slicka från fingrarna. Då nyper man ihop alla ingredienser istället och trycker ut det i formen. Det är gott det med, på ett annat sätt.

Tips för förgräddning
Pajdegar ska förgräddas i 200 grader, i cirka 15 minuter. Kom ihåg att nagga degen med en gaffel och vik degen över formens kanter för att undvika att väggarna sjunker ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar