måndag 19 mars 2012

Julkryddad sollök

Det börjar äntligen bli ljusare igen! Det firar jag med en middag med ugnsbakad lök. Den kombinerar det bästa av två säsonger - julens mat och sommarsol. Ett ljuvligt juligt tillbehör blev det med saffran, kryddnejlika och OP.  Anisen förstärker brännvinets smak och passar bra till lök. När jag letade igenom mammas och pappas barskåp hittade jag vitt vin. Rätten blir väldigt vacker, med lökarnas räfflade skal. Jag vet att det är fusk att använda gurkmeja och inte bara saffran, men jag vill ju ha sommar! Nu!
Sollök
4 personer
6 fina gula lökar
1 dl vitt vin
1 dl vatten
0.25 g saffran
1 sockerbit
1 msk OP Andersson
1 tsk gurkmeja
½ msk anisfrö
3 kryddnejlikor
salt
peppar
olja
Stöt ett halvt paket saffran i mortel med sockerbiten. Häll på OP och låt stå några minuter. Sockret och spriten är knep som används vid lussekattsbak för att förstärka det dyrbara saffranets smak.
Rosta anis och kryddnejlika i torr stekpanna tills det börjar dofta. Dela löken i halvor och skala den. För att det ska gå lättare att få bort de torra lagren kan lökarna läggas i ljummet vatten några minuter. Lägg lökarna med snittytan neråt i en ugnsfast form med olja i.
Blanda vin, vatten, gurkmeja, salt och peppar i en skål. Häll i saffransblandningen och mortla de rostade kryddorna. Rör ner dem och häll vätskan över löken.
Täck formen med aluminiumfolie och ställ in i ugn som sätts på 200˚. Ta efter en timme av folien och låt löken ta färg i tio minuter. Även solen har sina fläckar, det är bara gott om det blir lite bränt.
Servera med potatis eller matgryn och marinerade belugalinser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar